„Mówić o Mickiewiczu, to znaczy mówić o pięknie, słuszności i prawdzie, to znaczy mówić o sprawiedliwości, której był żołnierzem, o obowiązku, którego był bohaterem, o wolności, której był apostołem i o oswobodzeniu którego jest zwiastunem”.
Hugo – francuski pisarz
Sentymentalnie, poważnie, refleksyjnie, a nawet humorystycznie – tak było podczas czwartkowego spotkania w ramach Projektu Humanistycznego – Adamowe.
Polonez odtańczony przez naszych tegorocznych maturzystów rozpoczął świętowanie. Sala gimnastyczna, dzięki stylowym dekoracjom – które czasami można oglądać już tylko w muzeach – przypominała salon romantyczny, rodem z Paryża, w którym Bohater naszego Projektu spędził wiele czasu.
Wszyscy mieliśmy okazję przypomnieć sobie najważniejsze epizody z biografii Mistrza Emocji i Słowa – Adama Mickiewicza dzięki klasie 3c. Barwna opowieść odkryła interesujące fakty z życia poety, niektóre mało znane i nie zawsze omawiane na lekcjach języka polskiego.
Parada bohaterów romantycznych – to zadanie przygotowane przez klasy drugie. Wszystkie realizacje były niezwykle udane, zaskakujące, wzruszające i nowatorskie. Mocno wybrzmiała Pieśń Konrada z III cz. Dziadów, której wykonanie przygotowała cała klasa.
Odwiedzili nas też goście z zaświatów – to za sprawą obrzędu dziadów. Wysłuchaliśmy zwierzeń bohaterów ballad romantycznych, dramatycznego dialogu Aldony z Konradem Wallenrodem. Ksiądz Robak – Jacek Soplica opowiedział o tragicznych wydarzeniach ze swojego życia.
Klasy trzecie, przy akompaniamencie muzyki romantycznej, przeniosły nas w świat wytwornych strojów z epoki romantyzmu.
A potem…. przyszedł czas na to, by zanurzyć się w żywym słowie Mickiewicza dzięki pięknym recytacjom i odczytanym fragmentom tekstów.
Wielki Finał dał możliwość weryfikacji wiedzy – w kahoocie na temat życia i twórczości Mistrza Adama uczestniczyli wszyscy zebrani. Było sporo emocji i zabawy.
Warto dodać, że w ramach Projektu powstały piękne i bardzo oryginalne plakaty, projekty okładek do książek Mickiewicza oraz ilustracje do wybranych tekstów – cieszymy się, że mamy tak dużo talentów. W tygodniu poprzedzającym realizację uczniowie zapoznawali się z terminami dotyczącymi epoki romantyzmu. Wszyscy mogli dowiedzieć się – lub przypomnieć, czym jest np. dzięcielina, ostrowy burzanu, świerzop, oniryzm, mesjanizm, Wielka Emigracja ………
Dziękujemy wszystkim Uczniom za zaangażowanie, za emocje i piękne przeżycia.